מדריך שמנים

• ברכבים המנוע נחשב הלב הפועם והגיר מוח הרכב. לכן צריכים לשמר אותם על מנת שיחזיקו להרבה שנים עם מיטב היכולת והביצועים.


• לפני שהולכים לקנות שמן למנוע /גיר כדאי שתרכשו מידע כללי שיעזור לכם בבחירת השמן הנכון לרכב שלכם.​

 

חמשת הכללים לחומרי הסיכה

 

1. חסכון בדלק - שמן טוב משפר את תפקוד המנוע ומוריד מצריכת דלק.

2. LOW SAP – SRS גובר על מתחריו ברמת זרחן ואפר גופרתית נמוכים אשר מגן על מרכיבי המנוע מפני נזקי השקעים במיוחד ברכבי דיזל בהתאם להמלצות יצרני הרכב לפי הסטנדרטים האירופיים המחמירים.

3. שמן סינתטי – היתרונות הם אדירים, ביצועי על גם בתנאי מזג אוויר וטמפרטורה קיצונית גם בחום ובקור מאפשר סיכוך אופטימלי לבוכנות המנוע, עמידות חלקי מנוע מפני מחמצנים שונים.

4. תדירות החלפת שמן מנוע – ארוכה יותר ומוזילה עלות שימון שנתי.

5. חופשי מ ZINC - בהתאם לסטנדרטים העולמיים המחמירים.

מה קורה לרכב במידה והשתמשת בשמן זול ולא איכותי?

 

1. תצטרך להחליף שמן לאחר מס חודשים בשל התנדפות מהירה, וכך העלות השנתית לשמן תהיה גבוהה.


2. המנוע לא במיטבו ולכן צריכת הדלק תעלה.


3. ביצוע לקוי של הרכב.


4. שמן לקוי גורם לסתימת פילטרים לחלקיקים DPF וממיר (קטליזטור).


5. טווח הטיפול והאחזקה של הרכב מתקצר, כך שהעלות השנתית תעלה משמעותית.


6. מסכן את המנוע והגיר בבלאי בלתי הפיך, שעלול לגרום לעלויות בלתי אמידות.


7. זיהום אוויר סביבתי מידי, פגיעה באיכות הסביבה, כך שהרכב מסתכן בפסילה והורדה מהכביש.

צמיגות - VISCOSITY

• זאת עמידות הנוזלים לזרימה, ידוע שהצמיגות של השמן מדוללת בחום, והופכת לעבה במצב קור עם קושי בזרימה בצינוריות המנוע והגיר, לכן מוסיפים תוספים בעלי איכות גבוה כדי לשמור על צמיגות השמן בשינוי הטמפרטורות וכך שומרים על המנוע והגיר מפני נזקים בלתי הפכים.

• לשמנים יש שתי דרגות צמיגות הראשונה לפני אות-W בגרמנית (WINTER)  שמייצגת צמיגות במצב מנוע קר, והדרגה השנייה אחרי W  מייצגת צמיגות כשהמנוע חם בזמן העבודה הרגילה.

• למשל המשמעות של 5W30  המספר 5 מייצג צמיגות במצב קר ומספר 30 מייצג צמיגות במצב שהמנוע חם. ככל שהמספרים נמוכים למרות הטמפרטורה הגבוהה בזמן עבודת המנוע משמעות שהחום פחות פוגע באיכות וצמיגות השמן.

 

ספציפיות השמן

 

• מצביע על הביצועים של השמן אם הוא מתאים או עבר את דרישות המבחנים האחרונים או פורמולה מיושנת. המפרטים החשובים ביותר הם API ו-ACEA

• API הוא מפרט אמריקאי יותר בסיסי לרכבים פרטיים מחולק לשתי קטגוריות  S= בנזין, ו-C = דיזל. רוב השמנים נושאים שתי הקטגוריות ביחד. מפרט העדכני האחרון הוא SN/CI

• - ACEA מפרט האירופי המקביל לאמריקאי API והוא יותר מפרט את הביצועים של השמן.

• A =בנזין, B =דיזל קל, C =תואם ממיר קטליטי ברכב בנזין ופילטר חלקיקים ברכב דיזל או LOW SAP (רמת זרחן ואפר גופרתי נמוכה) , E=מסחרי כבד ואוטובוסים.

•  לרכבי בנזין ודיזל יש חמש קטגוריות A ו-B מ-1 עד 5, ולרכבים עם ממיר ופילטר חלקיקים יש ארבע קטגוריות C מ-1-4 כך שקטגוריות C1 ו- C4 נחשבות LOW SAP וקטגוריות C2 C3 נחשבות MID SAP.

 

תקן OEM/APPROVAL

 

תקן איכות השמן שנקבע ע"י יצרני הרכב המובילים בעולם ומאושר לאחר ניסיון ושימוש לטווח ארוך. כך שמתן אחריות של יצרן הרכב מותנה בשימוש שמן על פי התקן הנקבע.

חברת פולקסווגן 501, 502, 503, 504, 505, 50501, 506, 507. התקן העדכני ביותר 504/ 507.

BMW- LL-98,LL-01 התקן העדכני ביותר LL-04

MERCEDES ברכבים הפרטיים בנזן/דיזל 229.1, 229.3, 229.31, 229.5, כאשר העדכני ביותר , 229.52 ו 229.51.

ברכב המסחרי/אוטובוסים 228.1,228.3,228.31 כאשר העדכני ביותר 228.5 ו 228.51

GM = GM-LL-A-025, GM-LL-B-025  כאשר העדכני ביותר הוא GM-DEXOS-2

FORD = FORD-WSS-M2C9013-A/B/C/D, FORD-WSS-M2C917-A, FORD-WSS-M2C934-A,

FORD-WSS-M2C937-A, FORD-WSS-M2C948-B   כאשר הכי עדכני  FORD-WSS-M2C950-A ו FORD-WSS-M2C9013-D

 

השמן הגולמי - סינתטי או מינרלי

 

השמן הגולמי מחולק לחמש קבוצות

• קבוצות שמן I,II נחשבות לשמן מינרלי בסיסי 

• קבוצה III שמן מינרלי בסיסי שעבר תהליך לשיפור איכות השמן ויציבתו HC ומותר לקרוא לו סינתטי מלא.

• קבוצה IV, V נחשב לשמן סינתטי מלא, איכותי שמיוצר במעבדות בתהליך כימי כמו PAO ונחשב לשמן איכותי ששומר על הצמיגות ורמת הביצועים במנוע. כך שומר על יציבות בפני התחמצנות, טמפרטורות גבוהות, חיכוך וחומציות ויש להם דרגה גבוהה של מדד הצמיגות VISCOSITY INDEX  כך ששינוי בטמפרטורה אינו גורע בהרבה ממידת הצמיגות של השמן.

• שמן חצי סנתטי (משולב)- בעיקרו שמן גולמי מינרלי מעורבב עם שמן סינתטי, איכותו עולה כפונקציה של  אחוז השמן הסנתטי. 

054-3313367​